Gimnastyka korekcyjna

 
W bieżącym roku szkolnym zajęcia z gimnastyki korekcyjnej odbywać się będą w poniedziałki o godzinie 7.30.

W zajęciach uczestniczyć uczniowie ,którzy brali udział w zajęciach w roku poprzednim. Dodatkowo zostaną przeprowadzone oględziny ortopedyczne pozostałych uczniów i jeśli będą osoby, które wymagać będą zajęć z gimnastyki korekcyjnej będą dołączone do grupy ćwiczebnej.

W przypadku gdyby liczba uczniów nowo zakwalifikowanych okazała się większa, zostanie zorganizowana dodatkowa grupa ćwiczebna.

Według statystyk ok. 90% dzieci i młodzieży ma stwierdzoną wadę postawy, która zaliczana jest do chorób cywilizacyjnych XXI wieku. Nasi rodzice i dziadkowie na pewno pamiętają, że w szkole w ramach lekcji wychowania fizycznego odbywały się zajęcia gimnastyki korekcyjnej. Miały one na celu poprawić naszą sylwetkę, postawę ciała już w wieku dziecięcym. Pierwszy okres wpływający na kształtowanie postawy ciała u dziecka przypada na wiek 6-7 lat i związany jest z pójściem dziecka do szkoły. Przyczyną wad postawy jest głównie mała aktywność ruchowa, przeciążenie pleców ciężkimi tornistrami szkolnymi, złe nawyki higieniczne i żywieniowe. Odrabianie lekcji w niewłaściwej pozycji siedzącej przy biurku, czytanie książek lub oglądanie telewizji w złej pozycji również przyczyniają się do pogłębienia wad postawy.
 
    

Główne zaburzenia wad postawy:
  • plecy wklęsłe: cechuje się przodowym wgięciem kręgosłupa w odcinku lędźwiowym. Przyczyną jest najczęściej nieprawidłowe napięcie mięśni grzbietu, brzucha, pośladków i kończyn dolnych. Osoby z tą wadą postawy często odczuwają dolegliwości bólowe w okolicy lędźwiowo– krzyżowej kręgosłupa.
  • plecy okrągłe: głowa, barki i brzuch silnie wysunięte do przodu. Osłabieniu ulegają mięśnie grzbietu w odcinku piersiowym, mięśnie pośladkowe i brzucha. Przykurczone są mięśnie klatki piersiowej i mięśnie grzbietu– odcinka lędźwiowego.
  • plecy płaskie: U osób z tą wadą, klatka piersiowa jest płaska, barki opadnięte. Zmniejszenie fizjologicznych wygięć kręgosłupa, sprzyja powstawaniu zmian przeciążeniowych i zwyrodnieniowych kręgosłupa, dlatego ludzie z tą wadą często odczuwają bóle głowy.
  • skolioza: boczne skrzywienie kręgosłupa jest wadą postawy polegającą na odchyleniu linii kręgosłupa od stanu prawidłowego (w całości lub jego odcinkach).
  • płaskostopie: jest jedną z bardziej powszechnych dolegliwości stóp. Jeśli utrzymuje się długo, może prowadzić do zniekształceń, bolesności oraz zaburzenia funkcji stóp.
  • stopy płaskie, koślawe: spłaszczenie lub brak wykształcenia sklepień stopy. Koślawe ustawienie pięty rzutuje nie tylko na wydolność stopy podczas stania i chodu, ale też na działanie innych odcinków narządu ruchu.
  • stopy szpotawe: spłaszczenie lub brak wykształcenia sklepień stopy współistniejące najczęściej z koślawym ustawieniem pięty rzutuje nie tylko na wydolność stopy podczas stania i chodu, ale wpływa na inne odcinki narządu ruchu.
  • kolana koślawe: skierowane są do wewnątrz, kolana opierają się o siebie, a między kostkami stóp jest spora przerwa.
  • kolana szpotawe: między kolanami tworzy się szczelina w kształcie litery „O”. Często też palce stóp skierowane są do wewnątrz. Wada ta zazwyczaj sama zanika, gdy dziecko kończy dwa lata. 
 
   
 
O przyszłości dziecka należy myśleć już od jego najmłodszych lat. Zapominamy jednak o prawidłowej postawie naszych pociech. W naszej szkole prowadzone są zajęcia z gimnastyki korekcyjnej, która przy regularnych ćwiczeniach zmniejsza lub całkowicie eliminuje skutki wad postawy ciała.
 
    
 
Zalety gimnastyki korekcyjnej:
  • zwiększenie siły mięśni pleców,
  • wyrobienie nawyku prawidłowej postawy ciała,
  • zahamowanie dalszego rozwoju wad postawy ciała,
  • zwiększenie wydolności układu oddechowego i sercowo- naczyniowego.