Integracja Sensoryczna

Integracja sensoryczna to zdolność dziecka do odczuwania, rozumienia, przetwarzania i organizowania informacji dostarczanych przez zmysły z otoczenia oraz z własnego ciała. Prawidłowe funkcjonowanie psychofizyczne człowieka jest związane z procesem właściwego odbioru, przetwarzania i integrowania przez mózg różnych informacji o charakterze sensorycznym. Informacje te mogą dochodzić drogą słuchową, wzrokową, czuciową, smakową, zapachową, a także innymi kanałami zmysłowymi tj. poprzez czucie głębokie (propriocepcję) oraz układ przedsionkowy.

Dysfunkcje w zakresie integracji sensorycznej objawiają się najczęściej:

  • wzmożoną lub obniżoną wrażliwością sensoryczną,
  • niewłaściwym poziomem koncentracji uwagi,
  • obniżonym poziomem koordynacji ruchowej i równowagi,
  • opóźnionym rozwojem mowy,
  • nieprawidłowym poziomem aktywności ruchowej,
  • trudnościami w zachowaniu,
  • słabej organizacji zachowania i działania,
  • obronności dotykowej, lękliwości, niezdarności,
  • niską samooceną.

Dziecko, które trafia do terapii w pierwszym etapie jest diagnozowane w zakresie odbioru, rozpoznawania i wykorzystywania wrażeń sensorycznych docierających do niego za pomocą wszystkich zmysłów. Następnie prowadzona jest terapia poprzez stymulowanie poszczególnych układów zmysłowych.

Jeśli dziecko ma problemy z obszaru integracji sensorycznej należy jak najszybciej skorzystać z profesjonalnej pomocy. Starsze dziecko utrwala niewłaściwe wzorce reagowania na bodźce i jest narażone na wtórne (do zaburzeń integracji sensorycznej) problemy emocjonalne oraz behawioralne.

Jak można wspomóc rozwój układu somatosensorycznego:

  • przytulaj i masuj swoje dziecko,
  • noś na rękach, kołysz, bujaj, huśtaj,
  • wkładaj do rąk dziecka różne zabawki, przedmioty i pomóż mu je poznawać,
  • muzykuj i śpiewaj z dzieckiem,
  • pozwól dziecku na swobodny ruch i trening mięśniowy,
  • stwórz dziecku bogate sensorycznie środowisko (smak, wzrok, węch, dotyk, przedsionek, propriocepcja),
  • zapewnij dziecku zaspokojenie podstawowych potrzeb fizjologicznych i psychicznych (ciepło, poczucie bezpieczeństwa),
  • baw się z dzieckiem,
  • pozwól dziecku brudzić się, w ten sposób poznaje świat - zgodnie z obiegowym powiedzeniem „dzieci dzielą się na szczęśliwe i czyste”,
  • uprawiajcie razem sporty, chodźcie na plac zabaw,
  • ograniczcie zajęcia statyczne (przesiadywanie przed komputerem, telewizorem),
  • zadbaj o właściwe odżywianie.

Zajęcia z zakresu Integracji Sensorycznej prowadzą specjaliści mgr Ewelina Kruczak i mgr Piotr Zajdel.