Integracja sensoryczna to zdolność dziecka do odczuwania, rozumienia, przetwarzania i organizowania informacji dostarczanych przez zmysły z otoczenia oraz z własnego ciała. Prawidłowe funkcjonowanie psychofizyczne człowieka jest związane z procesem właściwego odbioru, przetwarzania i integrowania przez mózg różnych informacji o charakterze sensorycznym. Informacje te mogą dochodzić drogą słuchową, wzrokową, czuciową, smakową, zapachową, a także innymi kanałami zmysłowymi tj. poprzez czucie głębokie (propriocepcję) oraz układ przedsionkowy.
Dysfunkcje w zakresie integracji sensorycznej objawiają się najczęściej:
Dziecko, które trafia do terapii w pierwszym etapie jest diagnozowane w zakresie odbioru, rozpoznawania i wykorzystywania wrażeń sensorycznych docierających do niego za pomocą wszystkich zmysłów. Następnie prowadzona jest terapia poprzez stymulowanie poszczególnych układów zmysłowych.
Jeśli dziecko ma problemy z obszaru integracji sensorycznej należy jak najszybciej skorzystać z profesjonalnej pomocy. Starsze dziecko utrwala niewłaściwe wzorce reagowania na bodźce i jest narażone na wtórne (do zaburzeń integracji sensorycznej) problemy emocjonalne oraz behawioralne.
Jak można wspomóc rozwój układu somatosensorycznego:
Zajęcia z zakresu Integracji Sensorycznej prowadzą specjaliści mgr Ewelina Kruczak i mgr Piotr Zajdel.