Mowa ludzka to wielki dar, który wyróżnia nas spośród innych ssaków. Jej rozwój jest jedną z ważniejszych umiejętności, jaką zdobywa dziecko. Trwa przez wiele lat i dla każdego przebiega w indywidualnym tempie.
Dziecko, które idzie do pierwszej klasy powinno wymawiać wszystkie głoski prawidłowo, mieć bogate słownictwo dotyczące jego życia, otoczenia, umieć budować poprawne pod względem gramatycznym i logicznym zdania. Prawidłowa wymowa ma duże znaczenie dla powodzenia w nauce czytania i pisania.
Jeśli dziecko mówi nieprawidłowo, czyli:
- opuszcza głoski, zamienia je lub wymawia w sposób nienormatywny, np. międzyzębowo,
- zmienia znaczenie wyrazu,
- jego mowa jest cicha, niewyraźna,
- występują wady narządów artykulacyjnych,
- nie słyszy, nie rozumie kierowanych do niego poleceń,
to bez względu na przyczynę wystąpienia zaburzeń mowy/wad wymowy należy podjąć jak najwcześniej działania terapeutyczne.
Do zadań logopedy w szkole należy w szczególności:
- Diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów.
- Prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń.
- Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów.
Podczas zajęć logopedycznych w szkole, zarówno indywidualnych jak i grupowych prowadzone są ćwiczenia, które mają na celu:
- kształtowanie prawidłowego toru oddechowego, wydłużanie fazy wydechowej,
- usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego (m.in. języka, warg, żuchwy, podniebienia),
- doskonalenie słuchu dziecka (ćwiczenia wrażliwości słuchowej, słuchu fonematycznego czyli zdolności precyzyjnego różnicowania dźwięków mowy), oraz rozumienia wypowiedzi słownych,
- uzyskanie prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek,
- formowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń w zakresie strony fonetycznej, leksykalnej, gramatycznej,
- wzbogacanie słownictwa, rozwijanie sprawności językowej i pamięci werbalnej.
Należy mieć na uwadze, że na skuteczność terapii logopedycznej mają wpływ:
- rodzaj wady wymowy lub/i/ zaburzenia mowy,
- sprawność umysłowa dziecka,
- sprawność aparatu artykulacyjnego,
- systematyczność w uczęszczaniu na zajęcia logopedyczne i ćwiczenia z dzieckiem w domu,
- wczesne rozpoczęcie terapii,
- aktywny i świadomy udział zarówno rodzica jak i dziecka w terapii,
- współpraca terapeuty z rodzicem.
Konsultacje z logopedą w naszej szkole odbywają się w każdy wtorek w godz. od 15.00 do 16.00.
Serdecznie zapraszam do współpracy, ponieważ skuteczność i powodzenie terapii zależy w dużej mierze od Was Rodziców.
Opracowała: Anna Fara - logopeda