WYCIECZKA SZKOLNA KLAS III –IV KRASICZYN-PRZEMYŚL

13 czerwca 2023 br., uczniowie klasy IIIa, IIIb i IVa oraz troje uczniów z edukacji domowej wraz z wychowawcami udali się na wycieczkę szkolną do Krasiczyna i Przemyśla. Pierwszym punktem na naszej mapie było dotarcie do Krasiczyna. Na rozległym zamkowym dziedzińcu spotkaliśmy się z panem przewodnikiem, który oprowadzając nas po zamkowych komnatach, opowiadał nam o burzliwych dziejach pięknej rezydencji magnackiej.

Zamek w Krasiczynie kryje wiele tajemnic i zagadek: można tu spotkać „Białą Damę”, natrafić na tajemne przejścia lub w lochach obejrzeć narzędzia tortur. Duże zainteresowanie wśród uczniów wzbudziła krypta Sapiehów z II. poł. XVII w. (pod kaplicą), zdemolowana w 1939 r. przez żołnierzy sowieckich a obecnie uporządkowana i udostępniona zwiedzającym, w której spoczywają zmarli w XIX stuleciu członkowie rodziny Sapiehów.

Zamek należy do najpiękniejszych pomników polskiego renesansu. Dowiedzieliśmy się, że jego budowę rozpoczął pod koniec XVI wieku Stanisław Krasicki – kasztelan przemyski, potomek przybyłej tu w XVI wieku mazowieckiej szlachty zagrodowej herbu Rogala. Marcin Krasicki, uznawany za jednego z najwybitniejszych wówczas mecenasów sztuki w Polsce, przekształcił surowy zamek obronny we wspaniałą rezydencję.

Otoczenie zamku stanowi bogaty historycznie i przyrodniczo park, który również mieliśmy okazję podziwiać. Rośnie tam wiele egzotycznych gatunków drzew i roślin. Wśród nich: potężny tulipanowiec oraz wiekowy miłorząb japoński (wg lokalnej tradycji trzykrotne przejście wokół zapewnia spełnienie najskrytszych marzeń).Cenną część parku stanowi kolekcja drzew rodowych upamiętniających narodziny kolejnych członków rodu.

Kolejnym punktem na naszej mapie było dotarcie na zniesienie górujące nad Przemyślem – tajemniczy Kopiec Tatarski, z którego roztacza się malownicza panorama oraz zatrzymaliśmy się pod Krzyżem Zawierzenia.

Następnie podążając uliczkami na Wzgórze Zamkowe mogliśmy zobaczyć bogatą architekturę miasta, podziwialiśmy zabytkowe świątynie, które wyłaniają się praktycznie z każdego rogu ulic. Po krótkim odpoczynku udaliśmy się na dalsze zwiedzanie. Nie lada wyczynem było wejście na Wieżę Zegarową, stromymi schodami doszliśmy na taras widokowy, z którego roztacza się piękna panorama przemyskiej starówki, a w jej wnętrzu mieści się unikalna ekspozycja Muzeum Dzwonów i Fajek.

Później wybraliśmy się na spacer po przemyskim rynku. Podziwialiśmy przepiękne fasady zabytkowych kamieniczek z XVI-XIX wieku i chłonęliśmy niepowtarzalną atmosferę grodu nad Sanem. W roli przewodnika świetnie spisała się nasza p. Kasia Kubit, która zdradziła nam, że urodziła się w Przemyślu i spędziła w nim kilka lat swojego dzieciństwa. Wszyscy zafascynowani byli fontanną znajdującą się na środku rynku. W swojej formie nawiązuje ona do herbu Przemyśla w kształcie niedźwiedzicy z dwoma niedźwiadkami.

Zrobiliśmy sobie również pamiątkowe zdjęcie na ławeczce z wojakiem Szwejkiem. Wiele radości dostarczyło dzieciom odnajdywanie małych niedźwiadków usytuowanych w różnych miejscach na rynku, był miś generał, miś perfumiarz, okulista czy fajkarz.

Około godziny 15.00 wyruszaliśmy w drogę powrotną. Cóż by to był za wyjazd, gdybyśmy nie wstąpili do McDonald’s? Oczywiście w Przemyślu wstąpiliśmy na ulubione przekąski.

Wszyscy w bardzo dobrych humorach, pełni wrażeń i z pamiątkami wróciliśmy do szkoły, gdzie czekali już na nas rodzice. Wycieczka wypełniona była atrakcjami i ciekawostkami, a wspólny wyjazd po raz kolejny zintegrował klasy.